23
February 2024
AI is tegenwoordig één van de meest controversiële onderwerpen in de Tech wereld. De één moet denken aan de oneindige mogelijkheden van AI en de ander denkt aan Skynet uit de film Terminator. Gelukkig zal AI (hopelijk) niet de wereld overnemen. AI kan namelijk een hoop werk nog niet doen. Het komt namelijk op een aantal vlakken (heel wat!) te kort.
In een recente podcast van het Brand Humanizing Institute spraken Levi en Tjan, de founders van tingk, over dit onderwerp. We belichtten hierbij drie redenen waarom AI niet in Skynet kan veranderen! In dit artikel vatten we alles even voor je samen. Mocht je de hele podcast willen luisteren dan kan dat hier.
Ten eerste bespraken we dat AI geen emotie kan gebruiken. Zeker in teksten is dit te zien. Het gebruik van emotie is erg belangrijk om een tekst goed leesbaar te maken; emotie maakt de tekst menselijk en persoonlijk. Zonder emotie zouden artikelen en boeken droog en langdradig zijn.
Copywriting kan tegenwoordig gedaan worden met behulp van AI, denk hierbij aan tooltjes zoals ‘Copy.ai’ en ‘Jasper.ai’. De uitkomsten van deze tools zijn goed, de teksten hebben goede grammatica en geven juiste feiten. Alleen mist er vaak iets. Iets heel belangrijks.. Je raadt het al: emotie!
De AI van laatstgenoemde tools maakt vaak gebruik van bronnen online om output te leveren. Hierdoor bestaan gegenereerde teksten vaak uit feiten. Dit is misschien handig voor begrippenlijsten, maar niet voor artikelen waar emotie toch wel erg belangrijk is! De teksten zijn saai en gebruiken geen leuke schrijfstijl. Een schrijfstijl die past bij jouw tone of voice is daarmee vrijwel onmogelijk. Denk bijvoorbeeld aan boeken: je koopt natuurlijk alleen boeken van auteurs die volgens jou een leuke schrijfstijl hebben!
Als tweede reden merkten we op dat AI nog niet zo goed is in het nabootsen van menselijke stemmen. Je hoort vaak direct wanneer een stem door AI gegenereerd is. Denk bijvoorbeeld aan de Google Translate voorlees stem, je herkent het meteen. De huidige AI technologie is nog niet capabel om menselijke stemmen te imiteren. Het klinkt robotisch en niet menselijk.
Misschien denk je: “menselijke stemmen zijn toch niet zo belangrijk?!”, maar dat is ver van de waarheid. Vele bedrijven gebruiken video’s voor content of hebben automatische antwoordapparaten. Een menselijke stem maakt dit persoonlijk en fijn om naar te luisteren, iets wat AI (nog) niet (goed) kan nabootsen. Wie weet hoe dit zich ontwikkeld in de toekomst.. To be continued dus.
De laatste besproken beperking van AI ligt bij de mate (of laten we zeggen: geen mate) van persoonlijkheid. In de afgelopen 10 jaar is B2B marketing compleet veranderd. Hoe vroeger de B2B marketing productgericht was, is het nu klantgericht. Klanten verwachten oprechte interesse en gaan nauwelijks meer in op bijvoorbeeld koude belletjes.
B2B marketing draait om een band opbouwen met je klant. In fancy termen noemen we dat ook wel demand generation. Hierbij is menselijke interacties, autoriteit en kennis essentieel voor sales. AI is dus vooralsnog niet in staat om aan deze hoge standaard te voldoen. Nog geen AI die de sales doet dus!
In het gebrek aan emotie zit ook de kracht van AI: feitelijk zijn. AI kan zich namelijk maar moeilijk aan andere contexten aanpassen. Essentieel als het gaat om creativiteit bij het schrijven van leuke teksten. In plaats daarvan is AI sterk in specifieke (grote hoeveelheden) data interpreteren in een bepaalde context, zoals facturen, contracten of bonnetjes uitlezen.
Door AI te voeden met de juiste data (lees vooral onze blog over AI), zul je verbaast staan van de resultaten.
Wil je de hele podcast nog beluisteren? Dat kan hier!
Op zoek naar hulp op het gebied van Power Automate of Power Apps? Boek gemakkelijk een vrijblijvende meeting met onze specialist en laat je helpen!